+3620 399-8670 balint.csereklyei@ilogistic.hu 1165 Budapest, Margit u. 114.

Kereskedő cégek raktározási problémái

Avagy hogyan kezeljük kereskedelmi árukészletünket?

A hagyományos termelő vállalkozások háttérbe szorulása jelentősen megnövelte az érdeklődést a kereskedelmi cégek alapítása iránt. Az egyszemélyes kényszervállalkozástól az egy szegmensre specializálódott KKV vállalatokon át egészen a multinacionális kereskedő cégekig egy sokszereplős, sokféle igényt támasztó piac jött létre. Ezzel párhuzamosan komoly változásokat tapasztalhatunk a kereskedelmi vállalkozások működésében is. A klasszikus kereskedői tevékenységet jelentő készletező-elosztó funkciók mellett egyre több kereskedő cég esetében megjelenik a közvetítő-elosztó funkció is. Ez utóbbi különösen az internetes kereskedelemben működő cégekre jellemző, ahol a fizikailag hazai vagy külföldi raktárakban található árukészletekből értékesít a vállalkozó. De bőven találunk példát arra is, hogy termelő vállalatok hoznak létre több ország közvetlen végfelhasználói kiszolgálására regionális vagy akár európai méretekben működő központi termékraktározási bázisokat.

Kereskedő cégek számára a logisztika két fő területen jelenik meg

  1. Egyrészt mint költségtényező, amely a költség oldalon markánsan megjelenő szelet az összes vállalati költségen belül.
  2. Másrészt olyan versenyképességi tényező, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Hasonló minőségű és árkategóriájú termékek közül a piac hajlamos azt az ajánlatot választani, amelyik folyamatosan, megbízhatóan és gyorsan képes a keresett terméket a végfelhasználóhoz eljuttatni. Ezért minden kereskedő cégnek meg kell hoznia a döntését arról, hogy a piac által elvárt magas szintű logisztikai szolgáltatást saját maga hozza létre és biztosítja, vagy megvásárolja azt egy erre szakosodott logisztikai szolgáltatótól. Általános érvényű szabályok nincsenek erre vonatkozóan, ezért érdemes a döntésbe bevonni olyan szakembereket, akik logisztikai vagy speciálisan raktárlogisztikai tanácsadással foglalkoznak. A kereskedő cég mérete, működésének sajátosságai határozzák meg, hogy mik lehetnek jó választási lehetőségek.

Mikor érdemes saját raktár-logisztikai megoldásban gondolkodni?

Elsődlegesen akkor, ha a cég mérete lehetővé teszi a szükséges szakemberek alkalmazását, a beruházások finanszírozását és egy olyan csapat létrehozását a szervezeten belül, akik kifejezetten csak a logisztikai rendszer fejlesztéséért és működtetéséért felelősek. KKV méretű kereskedő cégek esetében akkor érdemes például saját megoldást választani, ha a logisztika közvetlenül kapcsolódik valamilyen egyéb vállalati szolgáltatáshoz vagy tevékenységhez. Több vállalkozás is él azzal a lehetőséggel, hogy saját gépjárműparkkal végzi az áruterítést, de a gépkocsivezetők egyben értékesítői feladatokat is ellátnak. Induló vagy egészen kis vállalkozások esetén azt szokták javasolni, hogy tartsák meg a logisztikát saját kézben, mert a külső szolgáltató költsége várhatóan magasabb lesz. Ez részben igaz, de csak addig a pontig, amíg nem kerül sor beruházásra. (Raktárépület, szállítóeszközök, munkaerő-alkalmazás stb.) Ezen a ponton ugyanis már mérlegelni kell(ene), hogy a befektetés kockázata (nem sikerül kihasználni a létrehozott logisztikai rendszert, vagy éppen megszűnik a vállalkozás) hogyan aránylik a külső szolgáltató fajlagosan esetleg magasabb költségéhez.

Mikor nem érdemes saját raktározási, logisztikai megoldást választani?

Kereskedelmi raktározás: Általában nem javasolt saját kezelésben tartani az árukezelést, ha a tevékenységben nagy a szezonalitás, mert nehéz optimálisan működő rendszert létrehozni. Szintén nem javasolható olyan kereskedő cégek számára, akiknek az üzleti folyamatai, piaci pozíciója még nem kellően megalapozott. Ebben az esetben különösen igaz a fentebb már jelzett gondolat. Amíg a fő tevékenység nem stabilizálódott, nem alakult a ki a megfelelő beszállítói és keresleti háttér, nem tanácsos egy költséges kiszolgáló tevékenységbe fektetni a cég erőforrásait. És szintén nem érdemes az energiánkat a logisztikai tevékenységre fordítani, ha azt mint szolgáltatást a piacon a vevőink által elvárt és egyébként költséghatékony módon megvásárolhatjuk. A Gardia Logisztikai Kft. külön szolgáltatáscsomaggal rendelkezik a kereskedő cégek számára.

Évtizedes szakmai tapasztalataink alapján a professzionális raktárlogisztikai szolgáltatásokon túlmenően segítünk megoldani a készletadminisztrációt, a disztribúciós feladatokat, de akár olyan élőmunka igényes feladatokat is mint például egy Kínából beérkező konténer tételes átvétele, címkézése stb.