+36 1 401-2070 + 36 1 401-2071 info@gardia.hu 1165 Budapest, Margit u. 114.

Hogyan válasszunk szállítmányozás logisztikai szolgáltatót?

Hogyan válasszunk szállítmányozás logisztikai partnert?

Egy korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy a logisztika általában, de ezen belül elsődlegesen a szállítmányozás és a raktárlogisztika egyaránt jelentős helyet foglalhat el a vállalati siker, de a vállalati költségek területén is. Ha megfelelő időt és energiát szántunk arra, hogy tudatosan megtervezzük cégünk logisztikai struktúráját, és arra a megállapításra jutottunk, hogy bizonyos folyamatokat külső szolgáltatók gondjaira bízunk, akkor talán érdemes azt is alaposan mérlegelni, hogy mik legyenek az alvállalkozók kiválasztásának szempontjai. Annak ellenére, hogy a gazdasági visszaesés a logisztikai vállalatokat is megtizedelte, a magyar piacon sok különböző méretű, profilú és felkészültségű szolgáltatót találhatunk. A döntés – különösen a hosszútávon is visszaigazolódó jó döntés – nem könnyű.

Igyekszünk néhány olyan szempontot bemutatni, ami ebben a folyamatban segítségükre lehet.

Minőségi raktári szolgáltatás: Hazai viszonyok között talán érhető, hogy első helyen a leggyakrabban felmerülő kérdéssel kezdünk. Mennyiért adják a polc/raktár négyzetméterét? Azaz mennyibe kerül a szolgáltatás? A kérdés jogos, de sorrendjét tekintve nem a megfelelő helyen áll. Mivel szállítmányozási és egyéb logisztikai szolgáltatók nagyon különböző profillal vannak jelen a piacon, ezért első lépésben azt kell tisztáznunk, hogy kik a számunkra érdekes jelöltek, mit tartalmaz az ő szolgáltatásuk, milyen színvonalon biztosítják azt, hol vannak a korlátok a működésükben? Általános tapasztalatként megfogalmazható, hogy minél alacsonyabb az ár a logisztikai partner árajánlatában, annál kevesebb szolgáltatást biztosít, vagy jelentősen korlátozza azok tartalmát. (Csak bontatlan egységrakományokat kezel, fix szállítási időpontok vannak, általában nem rugalmasak egyedi/eseti problémák megoldásában stb.) De kanyarodjunk vissza a történet elejére, és induljunk el onnan, ahonnan a sikeres vállalkozások többsége elindul…

Az első fontos feladat

Annak felmérése és meghatározása, hogy a cégünk által kiszolgálni kívánt partnerek mit várnak el tőlünk? Hogyan tudunk számukra a szállítmányozással és a logisztikával értéket teremteni? Teljesen más szolgáltatást kell nyújtanunk egy döntően magánszemélyeket megcélzó webáruház üzemeltetőjeként, mint egy viszonteladói hálózat kiszolgálójaként, vagy éppen egy autóipari cég lean alapokon felépülő, kanban módszerrel dolgozó logisztikai partnereként.

  1. Az első esetben jó választás lehet egy megbízható csomagszállító cég, mellette egy nagyon pontosan, sok élőmunkával dolgozó raktárlogisztikai cég, akik a termékek összeválogatását és csomagolását végzik.
    De a jelenlegi trendek szerint van 1-3 munkanapunk, hogy munkaidőn belül, meglehetősen laza időkorlátok között teljesítsünk.
  2. A második eset már jóval bonyolultabb, mert a termékkel kapcsolatos sajátosságokat is figyelembe kell venni. De alapvetően olyan szállítmányozót keresünk, aki terítőjárat rendszerben képes kiszolgálni az ügyfeleinket. Itt már arra is figyelnünk kell, hogy például 2 potenciális jelölt közül melyik képes időkapus beszállítást elvégezni (nem elvállalni!) a nagy kereskedelmi láncoknak.
    Raktárlogisztikai oldalon a speciális árukezelési igényeken túl azt kell átgondolnunk, hogy a legegyszerűbb tárolási/kiadási szolgáltatásra lesz szükségünk (bontatlan raklapok mozognak), vagy ennél jóval bonyolultabb komissiózást fog igényelni a feladat.
    Mindkét esetre lesznek jó jelöltek, de az árakban az összetettebb szolgáltatás esetén eltérés várható. Fokozott óvatosságot javaslunk az „egy (alacsony) árban mindent megoldunk” ajánlatokkal kapcsolatban.
  3. A harmadik esetben olyan partnereket kell választanunk, akik pontosan azt csinálják, amivel megbízzuk őket, akár szállítmányozó, akár raktár logisztikai területen dolgozik, mert nagy valószínűséggel egy just-in-time rendszerű termelést fogunk kiszolgálni, ahol nem sok hibát követhetünk el (és az is nagyon sokba kerül).

Végül egy utolsó megjegyzés. A megrendelőnk szempontjából a külső szállítmányozó, a külső raktárlogisztikai alvállalkozónk – az együttműködés jellegétől függően –, minden esetben a cégünk arca. Lehet olcsóbb a kilométer, lehet olcsóbb a polchely, de ha üzletet veszítünk az alvállalkozónk fellépése, hozzáállása miatt, akkor igen hamar drága lehet az olcsóból. Következő cikkünkben áttekintjük a termékekhez és a vállalati működéshez kapcsolódó szempontokat.